Royale Union Saint-Gilloise is terug in de Jupiler Pro League. De club uit Sint-Gillis keerde na jarenlang in lagere divisies te hebben gespeeld terug naar de hoogste afdeling van het Belgische voetbal.

Historie van Royale Union Saint-Gilloise

Royale Union Saint-Gilloise werd opgericht in 1897 en bereikte de elite van het Belgische voetbal in 1901. De club won meerdere titels in de beginjaren van de 20e eeuw en werd het derde Belgische team dat de titel won.

De club kreeg de bijnaam 'De Apaches' vanwege hun ruige en vulgaire spelstijl. In de jaren 30 won de club drie opeenvolgende titels en bleef 30 wedstrijden ongeslagen, een record dat nog steeds staat.

Terugkeer naar de elite

Na jarenlang in lagere divisies te hebben gespeeld, keerde Royale Union Saint-Gilloise terug naar de Jupiler Pro League in 2021. Onder leiding van trainer Felice Mazzù won de club de titel in 1B en promoveerde naar de hoogste afdeling.

De club heeft sindsdien een sterke prestatie geleverd en werd vice-kampioen in het seizoen 2021-2022. Ook in het seizoen 2023-2024 speelt de club een belangrijke rol in de Jupiler Pro League.

Veranderingen in de selectie

Royale Union Saint-Gilloise heeft de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan in de selectie. Er zijn veel spelers vertrokken en nieuwe spelers aangetrokken. De club heeft ook een nieuwe eigenaar, Tony Bloom, die ook eigenaar is van Brighton & Hove Albion.